Mindfulness en je best doen

De fout die het mees bij mindfulness gemaakt wordt is het je best doen om met je aandacht bij het gevoel te blijven en vooral niet te denken. Hierdoor blijf je juist meer in je denken hangen. Als je dit doet dan wil je namelijk weer iets bereiken. Beter is het om de gevoelens naar je toe te laten komen en hierin meer geïnteresseerd te zijn dan in de gedachtes. De gedachtes komen dan nog wel, maar nu op de achtergrond van het voelen. Merk je op een gegeven moment op dat de gedachtes meer op de voorgrond zijn gekomen dan het voelen, dan kun je dus concluderen dat je toch meer geïnteresseerd bent geraakt in de desbetreffende gedachte dan in datgene wat er op dat moment te voelen was. Het kan dan zo zijn dat je dit zo wilt houden, omdat het ook echt een gedachte was die de moeite waard was. Is dit niet het geval, dan is het voelen weer interessanter. Het kan ook zo zijn dat je weg droomt in gedachten, ook tijdens een mindfulness oefening, dus dat je niet eens door had dat je weer aan het denken was. In dat geval ben je aan het denken zonder voelen.

Dit doen we als we dromen, maar ook juist als we overmatig geïnteresseerd zijn in de gedachten en gaan piekeren. Hier lees je daar meer over. Onze online cursus mindfulness geeft meer mindfulness verdieping.

Hopelijk gaan we ons lichaam door de mindfulness zien als een heel levendig iets, ons interesse waardig. In plaats van dat voelen een ding is waarmee we iets willen bereiken in de toekomst. We kunnen alleen leven in het nu als oprechte aandacht hebben voor wat er nu in ons lijf is, zonder er vanaf te willen. Het is belangrijk dat je ontdekt dat het lichaam interessant is, dan kost het ook geen energie om het aandacht te geven en levert het juist energie en levenslust op. Net zoals dat het interessant en leuk is om op het terras om je heen te kijken kost het dan geen moeite om aandacht te geven. Eigenlijk is dit bij alle meditatie vormen hetzelfde, op deze pagina lees je meer.

 Zo kan het ook tijdens een mindfulness oefening. Dus ergens in geïnteresseerd zijn niet iets wat we actief hoeven te doen. We hoeven het zelfs niet te willen, we hoeven alleen maar minder geïnteresseerd te zijn in de gedachten.

In de bovenstaande mindfulness oefening kun je dit oefenen.